مسائل دینی به اندازه اقتضای سن کودک آموزش داده شود 
کد خبر: 4204699
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
تربیت دینی کودکان/ 5

مسائل دینی به اندازه اقتضای سن کودک آموزش داده شود 

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی گفت: هر سنی متناسب با خودش آموزش‌هایی دارد، همان‌گونه که سخن گفتن در کودکی فرا گرفته می‌شود می‌توان به آموختن مسائل دینی به کودک به‌صورت ساده پرداخت. والدین به اندازه‌ای که سن کودک اقتضا می‌‌کند باید او را وارد فضای آموزشی کنند.

حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبیحجت‌الاسلام جواد اکبری‌مطلق، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اسلام در سه مبحث تربیت پیش از تولد، آغاز تولد و پس از تولد بحث کرده است، گفت: یکی از مواردی که در مرحله پیش از تولد بر تربیت کودک تأثیرگذار است آداب مباشرت میان زوجین است که باید به آن توجه داشته باشند.

وی در خصوص روش تربیتی در آغاز تولد بیان کرد: والدین به این امر اهتمام داشته باشند که در گوش کودک اذان و اقامه گفته شود. همچنین کام برداشتن با تربت امام حسین(ع)، انتخاب پوشش خوب برای نوزاد، دعا برای عاقبت به‌خیری کودک، انتخاب نام نیک و صدقه دادن از مواردی است که باید انجام شود.


بیشتر بخوانید:


اکبری‌مطلق افزود: پس از تولد که کودک خود را پیدا می‌کند در چهار روش «محبت، تأمین امنیت، تکریم و احترام و بازی» باید عمل شود، بنابراین والدین باید در محبت اعتدال داشته باشند و راه‌های ابراز محبت را از طرق مختلف به کودک ابراز کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان‌جنوبی گفت: کودک به والدین به‌عنوان قله اعتماد نگاه می‌کند و امنیت فرزند برعهده والدین است و باید برای کودک ارزش و احترام قائل باشیم و اگر تحقیر صورت گیرد باعث تکبر، زورگویی و نفاق در کودک می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از روش تربیت اخلاقی راهی برای نهادینه کردن تربیت اسلامی است، اظهار کرد: اگر بتوانیم در گفتار و رفتار اخلاقی ورود پیدا کنیم خود‌به‌خود مسائل دینی در ذهن جای می‌گیرد و خارج نیز نمی‌شود، بنابراین باید زمینه پرورش اخلاقی کودک را فراهم کرد، چراکه آموزش مسائل دینی در کنار آن به نهادینه کردن تربیت اسلامی کودک کمک می‌کند.

اکبری‌مطلق با بیان اینکه آموختن مباحث اعتقادی به کودک لازم است، بیان کرد: برای پاسخ به شبهاتی که در ذهن کودک به‌وجود می‌آید باید مقدمه‌ای ایجاد کرد تا کودک شناخت عقلانی نسبت به مسائل پیدا کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی بیان کرد: هر سنی متناسب با خودش آموزش‌هایی دارد، همان‌گونه که سخن گفتن در کودکی فرا گرفته می‌شود می‌توان به آموختن مسائل دینی به کودک به‌صورت ساده پرداخت. والدین به اندازه‌ای که سن کودک اقتضا می‌‌کند باید او را وارد فضای آموزشی کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید در کودک انگیزه ایجاد کرد، گفت: کودکان و نوجوانان همواره به دنبال الگو می‌گردند که در ساختار نظام آموزشی، معلم به‌عنوان بهترین الگو معرفی می‌شود که با رفتار و اعمال خود می‌تواند در شکل‌گیری و رشد تربیتی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد، بنابراین کودک معلم مدرسه را الگو می‌داند و به حرف او گوش فرا می‌دهد که اگر در این میان معلم مباحث دینی را به‌درستی و در حد ذهن کودکان تبیین و بیان کند، بیشتر قابل پذیرش است.

اکبری‌مطلق بیان کرد: ضرورتی به بیان مسائل اسرارآمیز دینی که تطابق آن برای کودک سخت می‌شود، نیست و همین که به زبان کودک بیان شود به‌صورت ملموس کافی است.

انتهای پیام
captcha